Aktualności

Zmywanie w hotelach

Perfekcyjnie czyste naczynia powinny być wizytówką każdej restauracji. Profesjonalne maszyny do mycia naczyń różnią się od siebie wydajnością oraz funkcjonalnością. Czym kierować się przy ich wyborze, tak by zminimalizować koszty i zoptymalizować pracę?

Czyste naczynia i zastawa mają ogromny wpływ na wizerunek lokalu gastronomicznego. Przed wyborem profesjonalnego urządzenia warto realnie ocenić potrzeby lokalu i dostosować do nich zmywalnię. Dzięki temu komfort i wydajność pracy znacznie się zwiększą. 
 
Jaką zmywarkę wybrać? 

Przy doborze zmywarki musimy brać pod uwagę kilka rzeczy, przede wszystkim ilość mytych naczyń, ich wielkość oraz czas jakim dysponujemy. Proces zmywania naczyń, niezależnie od wybranych maszyn, zawsze rozpoczyna się od usunięcia resztek, następnie zostają one poddane fazie mycia wstępnego, właściwego i suszenia. Wszystkie te procesy, muszą odbywać się w odpowiednich, ściśle określonych warunkach. Duże znaczenie ma temperatura, która pozwala usunąć tłuste powierzchnie oraz znacząco ograniczyć rozwój drobnoustrojów. Ze względów ekonomicznych temperatura mycia wynosi około 50-60 stopni, natomiast temperatura wyparzania to około 80-90 stopni Celsjusza. Poszczególne typy zmywarek różnią się od  siebie. W hotelach możemy spotkać zmywarki przelotowe o bardzo dużej pojemności, zmywarki podblatowe dedykowane do bieżącego mycia szkła, specjalnie zmywarki do mycia naczyń kuchennych oraz urządzenia uniwersalne, która są najbardziej popularne w gastronomii.

Czym się kierować przy wyborze odpowiedniego urządzenia? 

Przy wyborze zmywarek należy kierować się jej prostą i intuicyjną obsługą, możliwością łatwej wymiany chemii, dużą automatyzacją pracy, która pozwala na szybką diagnozę błędów i pozwala znacząco skrócić pracę. Dla wydajności pracy znaczenie ma także łatwość mycia i konserwacji samej zmywarki oraz jej odpowiednia wysokość. Tutaj należy zwrócić uwagę na jakość użytych materiałów i powierzchnie do czyszczenia, powinny być gładkie, bez zbędnych zakamarków. Kolejny istotny czynnik przy wyborze profesjonalnych maszyn, to czas nagrzewania się, czyli gotowość do pracy oraz krótki czas pracy w wysokiej temperaturze i skuteczne mycie przy niskim zużyciu wody, co ma wpływ na ergonomię pracy. 

Jakie środki wybrać i gdzie szukać oszczędności?

Detergenty dobieramy w zależności od rodzaju mytych naczyń, innych środków potrzebujemy do naczyń ze stali nierdzewnej, sztućców, a innych do mycia szkła lub talerzy. Wspólnym mianownikiem musi być ich skuteczność, chemia powinna intensyfikować działanie mechaniczne, ograniczając powstawanie nieestetycznych zacieków. Profesjonalne środki myjące muszą działać w krótkim czasie, w około 3 minuty, (dla porównania zmywarki domowe, wyposażone są w programy zmywania, które wahają się średnio od 30 min do 2 godzin). Wszystkie zmywarki powinny pracować na „wodzie miękkiej”. Jest to konieczne, aby prawidłowo myć naczynia i nie pozostawiać zacieków. Jakość wody ma duże znaczenie, składniki jakie się w niej znajdują mają decydujący wpływ na powstawanie osadów. Dlatego, żeby zaoszczędzić, najpierw trzeba zainwestować. Przede wszystkim w urządzenia do zmiękczania i odsalania wody. Dzięki nim zużyjemy mniej detergentu i przedłużymy żywotność maszyn, oszczędzając na ich naprawie. Wielu producentów zmywarek stawia korzystanie z miękkiej wody jako warunek konieczny do roszczenia praw wynikających z warunków gwarancji. 

Jak dobrze zorganizować pracę?

W celu jak najlepszego zorganizowania swojego stanowiska  pracy najlepiej ułożyć plan dnia lub całego tygodnia. Planowanie pomaga w systematycznym utrzymywaniu czystości maszyn, urządzeń oraz pomieszczeń gastronomicznych. Ważne, aby wszystkie środki i materiały były odkładane zawsze w to samo miejsce oraz starannie poukładane. Dzięki temu każda zmiana bez problemu odnajdzie się na stanowisku, trzeba pamiętać, że gastronomia to praca zespołowa. Dla komfortu pracy niezwykle istotna jest także dobra wentylacja zmywalni. Maszyny wytwarzają dużo ciepła i pary, powstają też opary z chemii używanej podczas mycia, przebywanie w takim pomieszczeniu bez dobrej wentylacji jest szkodliwe dla zdrowia, powoduje też dyskomfort pracy, przez co staje się ona mniej efektywna.