Press office

Jak zmieniają się lotniska i styl podróżowania?

Podróżowanie samolotem staje się coraz bardziej dostępne, powszechne i częste. Miniony rok był rekordowy dla polskich portów lotniczych, które łącznie odprawiły ponad 30,5 miliona osób. To o blisko 3,5 mln więcej pasażerów niż w 2014 r. Dobre wyniki przyciągają do Polski nowych przewoźników, pojawiają się nowe połączenia. Zmienia się także jakość podróżowania, dbają o to nie tylko przewoźnicy ale także porty lotnicze, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom podróżujących.

Największy wzrost wykazało lotnisko w Modlinie, z wynikiem ponad 2,5 mln podróżnych, czyli o blisko milion więcej niż w 2014. Na szczególną uwagę zasłużył również Kraków, balicki port pobił swój rekord i odprawił ponad 4 miliony podróżnych. W Katowicach-Pyrzowicach, przekroczona została magiczna bariera 3 milionów pasażerów. Na dobre wyniki polskich lotnisk największy wpływ miały konkurencyjne ceny oferowane przez tanich przewoźników. 

Rok inwestycji 

Największą metamorfozę w minionym roku przeszło krakowskie lotnisko, które po dwóch latach intensywnych prac oddało do użytku nowy terminal. Była to jedna z najważniejszych, spośród wielu inwestycji związanych z jego rozbudową. Nadal trwają prace remontowe w starej części terminala, po zakończeniu przebudowy nastąpi połączenie obu budynków. Szacuje się, że przepustowość portu po zakończeniu prac modernizacyjnych wzrośnie z 3,5 do ponad 8 mln pasażerów rocznie. Ponadto zostało uruchomione nowe połączenie kolejowe, łączące centrum miasta z balickim lotniskiem. Czas dotarcia Kolejami Małopolskimi na Dworzec Główny w Krakowie to 18 minut. 

Podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku, gdzie do użytku oddano nowy terminal z pełną infrastrukturą odlotową i przylotową, w tym 20 stanowisk check-in oraz 10 gate'ów przeznaczonych do odprawy pasażerów odlatujących do krajów strefy Schengen. Dzięki uruchomieniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która ma swój przystanek przy lotnisku, Gdański Port Lotniczy przymierza się do rozpoczęcia realizacji idei Airport City, czyli nowej dzielnicy miasta z biurowcami, hotelami i centrami handlowymi. 

Nie można zapomnieć także o warszawskim Lotnisku Chopina, na którym dobiegła końca  modernizacja starej części terminala A. W nowej części terminala pasażerowie mają do dyspozycji m.in.  48 stanowisk check-in i sześć stanowisk samoobsługowych, a także 15 nowych sklepów o łącznej powierzchni prawie 3 tys. mkw. Warszawskie Lotnisko znalazło się w pierwszej dziesiątce najlepszych portów w Europie wg portalu Sleeping in Airports, jego użytkownicy oceniali lotniska według czterech kryteriów: udogodnień, komfortu, czystości oraz jakości obsługi. 

Ponad standardy

Lotniska w ramach ponadstandardowej obsługi oferują pasażerom komfortowe salony VIP, strefy business lounge, sklepy duty free i bogatą ofertę gastronomiczną. Z roku na rok więcej osób korzysta także z samoobsługowych kiosków, które umożliwiają pasażerom odprawę bez udziału personelu lotniska. Ale to nie wszystko, już wkrótce będzie można również w bardzo prosty sposób nadać przesyłkę drogą lotniczą. Na lotniskach pojawią się Lotniskomaty, które działają podobnie jak popularne paczkomaty i są dostępne dla użytkowników 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Lotniskomaty będą również przystosowane do przechowywania bagażu o różnych gabarytach. 

Większość rejsowych linii lotniczych posiada własne programy partnerskie, Międzynarodowy Port Lotniczy w Balicach przygotował program lojalnościowy, dostępny dla wszystkich pełnoletnich pasażerów lotniska. W ramach programu dostępne są dwa poziomy: Kraków Airport Loyalty oraz Kraków Airport Loyalty Prestige. Członkostwo jest bezpłatne, a uczestnicy otrzymują dostęp do Katalogu Korzyści, który obejmuje m.in. rabaty w sklepach, punktach gastronomicznych, salonach Business Lounge, specjalną ofertę parkingową oraz możliwość zbierania punktów za każdy wylot. Zebrane punkty można  wymieniać na nagrody rzeczowe.

Hotel, ważny element infrastruktury przylotniskowej 

Idea hoteli przylotniskowych wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, gdzie odległości centrów miast od portów lotniczych są znaczne. Jej prekursorem był jeden z najbardziej znanych hotelarzy na świecie, Conrad Hilton. Ważnym aspektem działalności hoteli przylotniskowych jest organizacja konferencji. Zorganizowanie spotkania biznesowego w tego typu obiektach  pozwala ograniczyć wydatki na logistykę, dodatkowo hotele lotniskowe przeważnie mają niższe ceny niż te o podobnym standardzie w centrach miast. Obiekty tego typu robią się coraz popularniejsze także w Europie, samo londyńskie Heathrow ma ich ponad 30. Lotniska, kojarzone dotąd z tłokiem, hałasem i pośpiechem, dzięki obiektom hotelowym działającym w ich pobliżu, mogą zaprezentować zupełnie nowy wizerunek. Dzięki modernizacji portów lotniczych trend hoteli przylotniskowych trafił w ostatnich latach także do Polski. 

Hotele lotniskowe to nie tylko poczekalnie dla zmęczonych pasażerów oczekujących na swój lot. Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, konkurencyjnym cenom oraz dobrym skomunikowaniem z centrami miast przyciągają także turystów biznesowych, konferencyjnych, a nawet turystów weekendowych, czy gości weselnych. Dobrym tego przykładem jest warszawski Airport Hotel Okęcie ze swoją bogatą ofertą weselną, czy krakowski, otwarty w 2014 roku, Hilton Garden Inn Kraków Airport, posiadający 10 nowoczesnych sal konferencyjnych. – Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom architektonicznym wszystkie pokoje, sale konferencyjne i boardroom są dobrze wyciszone. Dysponujemy jednym z najnowocześniejszych centrów biznesowych w Krakowie, a dokładniej 10 salami, które łącznie mogą pomieścić do 370 osób, największa aż 270 – mówi Marcin Ziobro, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Hilton Garden Inn Kraków Airport. – Naszym największym atutem jest lokalizacja. Z powodzeniem korzystamy z infrastruktury drogowej i kolejowej, zintegrowanej z nowoczesną infrastrukturą lotniska. Hotel znajduje się przy wyjeździe na obwodnicę autostradową Krakowa, a podróż szybką kolejką do centrum miasta zajmuje nieco ponad kwadrans. Od tego roku posiadamy także w ofercie pakiety z usługą shuttle bus. Jesteśmy także jednym z nielicznych w Polsce hoteli, który znajduje się w tzw. „walking distance” od portu lotniczego. Korzystając z naszego hotelu, goście nie są narażeni na korki i intensywny ruch uliczny – dodaje.

O tym czy hotele lotniskowe w Polsce są w potrzebne, mogą świadczyć ich wysokie obłożenia oraz plany inwestycyjne dotyczące powstania kolejnych. Wkrótce rozpocznie się budowa hotelu przy lotnisku w Modlinie, które ma za sobą udany rok. Inwestycja ma być oddana do użytku w 2018 roku.